Blog: Dr. Vincent Goutebarge

Over Extopsporter.nl

Extopsporter.nl is de website voor (ex-)topsporters. Het biedt alle informatie die je nodig hebt tijdens of na het beëindigen van je topsportcarrière en het kan je een steuntje in de rug geven als je het even niet meer weet.

Lees verder >>

Diepgaan voor Vancouver

Diepgaan voor Vancouver is een zeldzaam openhartige documentaire over shorttrackster Margriet de Schutter, de weg naar de Olympische Spelen en het moment van stoppen.

Bekijk hier de documentaire >>


Trailer Diepgaan voor Vancouver from Ismaël Lotz on Vimeo.

Dr. Vincent Gouttebarge 

Senioronderzoeker bij het AMC en ex-profvoetballer, Dr. Vincent Gouttebarge, heeft zich verdiept in het leven na topsport met als specialisme: artrose als lange termijn gezondheidsprobleem. In zes delen vertelt hij op Extopsporter.nl over zijn bevindingen. Deze week in deel 6 staat ‘hoe omgaan met artrose’ centraal.

Deel 6: Hoe omgaan met artrose 

In de voorafgaande delen werd aangekaart dat vele ex-topsporters met artrose te maken hebben en dat artrose ingrijpende gevolgen kan hebben met betrekking tot pijn, hinder en beperkingen. Zo blijkt dat maar liefst 80% van de voormalige profvoetballers te kampen heeft met knieartrose.

Het is daarom van belang om na te gaan welke strategieën zouden kunnen worden toegepast om optimaal met deze gewrichtsproblematiek om te gaan. Omdat artrose een chronische gewrichtsaandoening is (eenmaal artrose, altijd artrose), hebben deze behandelvormen als doel het vertragen van het beloop van artrose en het verminderen van de samenhangende symptomen.

Wat te doen:

In geval van gewrichtspijn kan pijnbestrijding met behulp van bijvoorbeeld paracetamol belangrijk zijn. Echter, de belangrijkste behandelvormen zijn gerelateerd aan leefstijlen en oefentherapie:

1. gewichtstoename c.q. overgewicht voorkomen zodat de druk op de kraakbeenvlakken van
de relevante gewrichten (rug, heup, knie, enkel) niet al te groot wordt;

2. overbelasting van de desbetreffende gewricht(en) voorkomen, bijvoorbeeld tillen en dragen
van zware voorwerpen vermijden in geval van artrose aan rug, heup, knie of enkel;

3. een goede houding proberen te hanteren;

4. spierkracht rondom de desbetreffende gewricht(en) versterken ter bevordering van de
stabiliteit en coördinatie van de gewrichten;

5. voldoende beweging houden waarbij niet-dragende sporten (fietsen of zwemmen) voorkeur
krijgen boven dragende sporten (hardlopen)

Zie ook:
Deel 1: De korte en lange termijn gezondheidsproblemen
Deel 2: Artrose als lange termijn gezondheidsgevolg van topsport
Deel 3: Artrose bij ex-topsporters uit teamsporten
Deel 4: Artrose bij ex-topsporters uit individuele sporten
Deel 5: De gevolgen van Artrose