Aanbevelingen voor aftrainen

Over Extopsporter.nl

Extopsporter.nl is de website voor (ex-)topsporters. Het biedt alle informatie die je nodig hebt tijdens of na het beëindigen van je topsportcarrière en het kan je een steuntje in de rug geven als je het even niet meer weet.

Lees verder >>

Diepgaan voor Vancouver

Diepgaan voor Vancouver is een zeldzaam openhartige documentaire over shorttrackster Margriet de Schutter, de weg naar de Olympische Spelen en het moment van stoppen.

Bekijk de documentaire >>

Wetenschap

Aftrainen kun je op verschillende manieren doen, aangezien het sterk afhankelijk is van wat voor persoon je bent en van de sport die je beoefend hebt. De wetenschap is daar dan ook nog erg druk mee om uit te zoeken of er wel een ideale manier van aftrainen is en hoe dat er dan
uit moet zien.

Ondertussen stelt het NOC*NSF wel een aantal aanbevelingen op, die sowieso geen kwaad kunnen om als richtlijn aan te houden tijdens het aftrainen. Dit is naar aanleiding van een wetenschappelijk onderzoek van bewegingswetenschapper Sander van den Belt, in opdracht van het NOC*NSF.

Deze aanbevelingen gelden vooral voor het eerste half jaar nadat je gestopt bent. Na dit halve jaar is het sowieso goed om 3 tot 4 keer per week te blijven sporten/bewegen.

Aanbevelingen

1. Trainingsfrequentie 50 – 70 % van oude niveau
2. Trainingsduur minimaal 50 %
3. Trainingsintensieteit to 70 – 80% van vroegere trainingen
4. Andere conditie- of krachtgerichte trainingsvormen mogen ook!
5. Beperk sporten met een totaal ander energetisch model. Ga bijvoorbeeld als conditiesporter niet opeens een heftige krachtsport kiezen als aftrainingsvorm.